از اونجایی که خیلی‌ها طبیعت بکر و دیدنی قشم رو تو فصل‌های پاییز، زمستون و تعطیلات عید بهمون معرفی کرده‌بودند! تصمیم گرفتیم برای ۵ روز بریم قشم.

برای سفر به قشم چند راه جلومون بود! سفر هوایی ۲ ساعته به فرودگاه بین المللی قشم؛ سفر با قطار به بندر عباس که ۱۴ ساعت طول می‌کشه و یا سفر با ماشین خودمون. بعد از یک روز تو جاده بودن رسیدیم به بندرعباس و از اونجا بلافاصله به سمت بندر رفته و ماشین رو تحویل دادیم و بعد از طی مسافت ۲۰ کیلومتر دریا نوردی رسیدیم به بندر لافت.

اولین چیزی که موقع جست‌و‌جوهام راجع‌به قشم توجهم رو به خودش جلب کرد « اندازه‌اش » بود؛ قشم ۱/۴۹۱ کیلومتر بزرگی داره؛ که از ۲۲ تا کشور جهان بزرگ‌تره مثلا ۲/۵ برابر سنگاپور و بحرین ۱/۵ برابر هنگ‌کنگ، پنج ‌برابر مالدیو و ۷۰ برابر ماکائوست. قشم یکی از جزیره‌های ایران در استان هرمزگان هستش که در تنگه هرمز قرار گرفته و از نظر استراتژیکی هم نقطه مهمی به حساب میاد.

اولین بار به صورت رسمی در تاریخ ساسانی از این جزیره به نام « ابرکاوان » نام برده شده! در دوره‌های بعدی ما می‌تونیم اسم‌هایی مثل کِشم، لافت و قشم رو برای این جزیره بشنویم. معنی که برای کلمه قشم درنظر گرفته شده « طبیعت و آبراهه » است.

بعد از اینکه با کشتی ماشین بر رسیدیم به بندر لافت و ماشین رو گرفتیم به سمت شهر قشم رفتیم که خودش یه رانندگی تقریبا یک ساعته بود. اول از همه گشتیم برای خونه مورد نظر که تو مدت اقامتمون اونجا بمونیم.

از اونجایی که جفتمون اولین بار بود اومده ‌بودیم قشم از مردم محلی خواستیم تا به ما یه راهنما معرفی کنن. بعد از صحبت با راهنما تصمیم بر این شد که امروز به استراحت و گشت و گذار داخل شهر قشم و یکمم پاساژ گردی بپردازیم. راجع‌به پاساژ های قشم لازمه بدونیم که در سال ۱۳۶۹ حدود ۳۰۰ کیلومتر از این جزیره به عنوان منطقه آزاد صنعتی تجاری انتخاب شد که موجب شده شما برندای خوبی رو در پاساژهای جزیره ببینید. در کنار همه مدرنیته داخل این پاساژها قشم بازار سنتی قدیمی هم داره که در مرکز شهر و نزدیکی اسکله سنگی قرار داره. اگه بخوام چنتا از پاساژها و بازارهای این شهر رو نام ببرم می‌تونم به بازار ستاره بازار بزرگ فردوسی و بازار پردیس اشاره کنم و البته جدید‍ترین پاساژ به نام سیتی سنتر ۱و ۲ هستند. این دو پاساژ با یه تونل هوایی بهم وصل شدند؛ دیگه لازم نیست از پاساژ خارج بشید و از چهار راه عبور کنید و همینطور داخل تونل عکس‌هایی از جاذبه های جزیره ببینید. در گشت شهریمون هم از قلعه پرتغالی‌ها دیدن کردیم و آخر شب هم به پارک ساحلی رفتیم و از نمای دریای جنوب در شب لذت بردیم. بد نیست بدونید که در نزدیکی پاساژ ستاره موزه ژئوپارک قشم قرار داره که توش انواع پرنده‌های بومی و مهاجر البته به صورت تاکسیدرمی شده رو دیدیم و همینطور به  اکواریوم پروانه طلایى قشم که توی زیرزمین ساختمان سیمرغ قرار داشت سر زدیم. توی این اکواریوم انواع ماهی‌های زیبا و عجیب‌غریبی مثل دلقک ماهی، فرشته ماهی، لاک پشت و … را تماشا کردیم.

قلعه پرتغالی‌ها

برای رسیدن به قلعه پرتغالی‌ها از میدان اصلی شهر به نام امام خمینی حرکت می‌کنیم و بعد از گذروندن ۷۰۰ متر وارد خیابون باهنر شدیم که بعد از چند متر نرده‌کشی‌هایی دیده می‌شوند که نشان از حضور قلعه در اونجاست. این قلعه در تمام ایام هفته و از ۸ صبح تا ۶ عصر (قبل از غروب خورشید) با هزینه ورودی حدودا ۵ تومان قابل بازدید هستش. این قلعه در سال ۱۵۰۷ میلادی که ایران تحت اشغال پرتغالی‌ها در اومد ساخته ‌شده. یکی از دریانوردان پرتغالی به نام « آلفونسو آلبرکرک » تصمیم گرفت چند قلعه در محدوده تحت حفاظتیش بسازد و یکی از آنها در شهر قشم قراردارد. این بنا در اصل برای مدیریت راه‌های بازرگانی دریای بین هند و اروپا ساخته ‌شد. این بنا از سنگ‌های آهکی و گچی ساخته‌ شده و در ساخت آن از ملات ساروج محلی استفاده ‌شده. هنوز هم می‌شه تعدادی لوله توپ جنگی رو تو محوطه دید و البته مقداری از باروهای دور قلعه رو هم همین‌طور.  بعد از خروج از قلعه چند تا از مغازه‌های محلی که ماهی‌های صیدشده روز رو می‌فروشند دیده می‌شوند.

برای شام به یکی از رستوران‌های محلی قشم رفتیم و قلیه‌ ماهی سفارش دادیم که با دور چین خیلی هوس برانگیزی برامون آوردن. منکه از خوردن ماهی شیر جنوب با اونهمه مخلفات تو شکمش سیر نشدم ولی راهنمامون بهمون پیشنهاد داد که یکم جا نگه داریم تا بریم از مغازه‌های محلی سطح شهر برامون نون تُمُشی بگیره. این نون عطر و طعم فوق‌العاده‌ای داره. نون خیلی خیلی نازکیه که روش یه نوع سس مخصوص به اسم « مهیاوه » می‌ریزند من مدل تخم مرغ و عسلشو انتخاب کردم و همسرم هم مدل پنیر و زعترش رو. زعتر هم یه گیاه محلی هستش ( از خانواده آویشن ها به حساب میاد).  باورتون نمیشه این نون انقد لذیذه که دلتون می‎خواد هر روز یه طعم جدید ازش بچشید چون تنوع زیادی تو مواد اولیه داره. مردم محلی خودشون به عنوان صبحانه این نون رو با چای شیر میخورند. باید بگم که جنوبی‌ها چایی متفاوتی دارند که به چایی شیر معروفه و داخلش حِل، شیر و شکر می‌ریزند.

ماکه دیگه خسته و کوفته با شکم پر نای کاری رو نداشتیم رفتیم خوابیدیم تا فردا بریم غار خُربس ، دره ستارگان ،جزایر ناز و دکل نفتی به گل نشسته رو ببینیم. البته سر راهمون قصد داریم به یکی از پر حاشیه‌ترین مکان‌های جزیره سربزنیم؛ یعنی اقامتگاه شاه شهید.

زیارتگاه شاه شهید

یکی از زیارتگاه‌های مهم جزیره قشم، زیارتگاه شاه شهید است. جایی که آن قدر درباره آن گفته‌ها و داستان‌های متفاوت وجود دارد که به سختی می‌توانیم آن‌ها را باور کنیم . شاید تنها مورد قطعی در مورد شاه شهید مکان مقبره است که بر بلندای کوهی کم ارتفاع و در ۱۳ کیلومتری شهر قشم قرار دارد. درست گویی مقبره در کنار پرتگاه ایستاده و دریا را نگاه می‌کنه و نسیمی که از دریا می‌آد صورتش را نوازش می‌کند. گفته می‌شه این مکان یادبود سیدیست که دقیق مشخص نیست کجا رفته.

غار خربس

برای رسیدن به غار خربس حدودا ۱۴ کیلومتر از قشم خارج شدیم. به سمت جنوب جزیره و از طریق جاده دریا و دافاری وارد روستای خربس شدیم. در سمت جنوبی جاده توی ارتفاعات این روستا غاری قراردارد که در روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعات اولیه صبح تا قبل غروب خورشید با پرداخت هزینه‌ای در حدود ۵ تومان قابل بازدیده. این غار به خاطر روستا به غار خربس معروف شده.. قسمت قابل توجه راجع به این غارها این است که آثاری از معماری دست‌کَند انسانی در بخش‌های مختلف دیده می‌شود که نشان از حضور مردم در این منطقه و دستکاری غار رو می‌ده. قدمتی که برای این غارها گفته می‌شه به دوره مادها برمی‌گرده. به همین علت محققین عقیده دارند این مکان روزگاری نیایشگاه مهری بوده برای ستودن الهه میترا. همچنین امروزه در این غارها خفاش‌های دم باریک زندگی می‌کنند که برای این خفاش‌های در حال انقراض، مکان بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

دکل نفتی به گل نشسته

مقصد بعدی‌مون ضلع شرقی ساحل دریا در نزدیکی روستای رمچاه قسمت ساحل ماهی‌گیری رمچاه هستش که با طی ۱۶کیلومتر از سمت جاده دریا میتونیم خودمون رو بهش برسونیم. در سال ۸۷ در نزدیکی روستای رمچاه بعد از سه روز طوفان شدید مردم متوجه حضور یک دکل نفتی ده هزار تنی در ساحل روستا شدند. مردم در ابتدا فکر می‌کردند که در آنجا نفت پیدا شده و بسیار خوشحال بودند. اما بعد متوجه شدند که این یک سکوی حفاری شناور است که در اثر طوفان در اینجا به گل نشسته. این دکل ارتفاع ۸۰ متری و عمق ۱۱ متر داشته. باید بگم که امروزه چیز زیادی از دکل باقی‌نمونده فقط کمی از پایه‌ها و مابقی برای مصارف کارخونه‌ای استفاده شده.

دره ستارگان

از شهر قشم با حرکت به سمت ساحل جنوبی در راستای غار خربس پس از طی ۲۳ کیلومتر به منطقه نزدیک می‌شویم. این منطقه در تمام روزها و از صبح تا قبل غروب خورشید با پرداخت هزینه ورودیش قابل بازدید عموم هستش. این دره در روستایی واقع شده به نام برکه خلف که ۵ کیلومتر از ساحل جنوبی فاصله داره خود دره در فاصله حدودا ۱ کیلومتری از روستا قرار داره که بعد از رسیدن به محوطه، حدود یک ساعت برای بازدید از اون زمان گذاشتیم . مردم محلی از زمان‌های قدیم بر این اعتقاد بودند که بر اثر سقوط یک ستاره این دره به این شکل درآمده به همین علت این نام را روی این منطقه گذاشتن. البته تو زبان محلی به این دره «استاله کفته» گفته می‌شه که یعنی ستاره افتاده. محققان عمر این دره رو ۲ میلیون سال تخمین می‌زنن. این دره بر اثر پدیده‌های زمین‌شناسی مثل فرسایش آب‌های سطحی، تندبادها و رگبارهای فصلی به وجود اومده. در بخش شمالی دره فلاتی مشاهده می‌شه که هنوز کم و بیش دست نخورده باقیمونده و ارتفاعی در حدود ۷ تا ۱۰ متر داره. در داخل دره که ساختاری ماسه سنگی و سیمان آهکی سست داره. به علت پیچش هوا داخل دره و ایجاد صداهای مختلف مردم محلی بر این عقیده هستند که شب ها این دره محل رفت و آمد ارواح و اجنه هستش. در آخر باید بگم که تو محدوده دره شتر برای سوار شدن کرایه میدن. البته شما تو سطح جزیره شتر زیاد می‌بینید و در اینجا امکان سوار شدنش رو دارید.

جزایر ناز

این جزایر از شهر قشم ۳۰ کیلومتر فاصله دارند. بعد از اینکه از روستای برکه خلف خارج شدیم با پیش گرفتن جاده دریا به ساحل رسیدیم و در انتظار جزر موندیم. اول از همه باید راجع‌به علت نامگذاری این جزایر بگم براتون طی هر جذر با پس روی آب درا  این جزایر به قشم وصل می‌شوند گویی که جزایر برای رسیدن به قشم ناز دارند. با اینکه مدت زمان جزر کوتاهه ولی مردم زیادی مشتاقانه منتظرند تا بتونند خودشون رو به سطح این ۳ صخره سر بر آورده از آب برسونند و اگر هوا مناسب باشه می‌شه از بالای آنها جزیره لارک و تنگه هرمز را تماشا کرد. در اطراف جزیره تنوع زیادی از صدف، مرجان، توتیا و خرچنگ در طرح و رنگ مختلف میشه‌ دید. این جزایر حدودا سه هکتار وسعت دارند که دارای دیواره‌های صخره‌ای به ارتفاع ۵ تا ۱۰ متر هستند. در اینجا هم مثل دره ستارگان شتر برای استفاده موجود بود.

بعد از دیدن جزایر سوار ماشین شدیم و بعد از نیم ساعت رسیدیم به خونمون. شب تو یه رستوران دیگه پودینی کوسه نوش جان کردیم جای همتون خالی. شب رو با اهالی شهر به ساحل نزدیک رفتیم و در کنار آتش به نواخته‌شدن یکی از سازهای محلی قشم « عود » گوش جان سپردیم و غرق لذت شدیم. فردا قراره به دیدن تنگه چاهکوه، دره تندیس‌ها و قایق سواری در جنگل‌های حرا بپردازیم.

جنگل حرا

برای رفتن به جنگل‌های حرا باید از طریق اسکله روستای سهیلی یا طبل استفاده کنیم. از روز قبل آب و هوا رو چک کردیم چون گفته بودن اگه خیلی بد باشه ممکنه نرن تو جنگل. این جنگل‌ها که به جنگل‌های مانکرو معروف هستند در ۶۷ کیلومتری غرب جزیره‌ی قشم واقع شده.‌ این منطقه مساحتی ۲۰۰ کیلومتری داره. حرا یک گیاه استثنایی است که طولشان به ۳ تا ۶ متر می‌رسد و دانه‌ی آن روی درخت مادر رشد می‌کند و سپس نهال آن از درخت مادر جدا شده و در آب می‌افتد. ریشه‌های اصلی این درختان کوتاه است اما ریشه‌های فرعیش که اسفنجی مانند هستند به سمت بالا منشعب شده و حتی تا ۳۰ سانتیمتر از سطح زمین بالاتر می‌روند و دور تنه اصلی درخت می‌پیچند تا محیط مناسبی برای تغذیه درخت ایجاد کنند. این درخت در آب شور رشد می‌کند و نحوه‌ عملکرد ریشه و تنه آن به گونه‌ای است که آب شور دریا را جذب کرده و آن را تصفیه می‌کند سپس مواد مورد نیاز آن را جذب کرده و بقیه را دفع می‌کند. جنگل‌های حرا همچنین زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر در فصول سرد، پرندگان آبزی مثل فلامینگو، پلیکان، انواع حواصیل، انواع اگرت، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه و کاکائی و انواع دیگر پرندگان، خزندگان و ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها و مارهای دریایی سمی هستند. در زمان مد دریا این درختان تا گلوگاه در آب فرو می‌روند و منظره‌ای تماشایی به وجود می‌آورند گویی که تمامی درختان در آب شناور هستند. در قسمت‌های ساحل گلی جنگل نوعی جانور دیده می‌شه که به گِل‌خورک معروفه مثل اینکه این جانور جز ابتدایی‌ترین موجودات زمین بوده. در اواسط جنگل کلبه‌ای نمادین دیده می‌شه که به اسم پیرحرا معروفه و متعلق به پیرمردی بوده که سال‌ها اونجا زندگی‌ می‌کرده. نکته‌ای که لازم میدونم بگم اینه که اسم علمی این نوع جنگل‌ها رو « اوسینا – Avicennia marina » گذاشته‌اند که ریشه گرفته از اسم ابوعلی‎‌سینا هستش.

دره تندیس‌ها

با طی کردن ۷۵ کیلومتر از قشم به جاذبه‌ای می‌رسیم که شما رو شگفت زده می‌کند دره تندیس‌ها از ترک‌های گلی پوشیده شده که خود نوعی ساختار رسوبی دارد به علت وجود اشکال مختلف با حجم‌ها و طرح‌های متفاوت این دره را به دره تندیس‌ها نام‌گذاری کرده اند این منطقه به بام قشم هم معروف است.

روستای گوران

در امتداد غرب جزیره به روستایی می‌رسیم که معروفیت زیادی برای لنج سازیش دارد. چند سال پیش بود که این هنر زیبا ثبت یونسکو شد و حالا تبدیل به جاذبه‌ای دیدنی برای مردم شده. لنج نوعی از قایق است که بدون نقشه قبلی ساخته می‌شود. مردم لنج ساز سینه به سینه این هنر رو بهم یادمی‌دهند. لنج‌ها غالبا از چوب ساج ساخته می‌شوند اما امروزه به علت گرانی از فایبر گلاس هم برای ساختشون استفاده می‌شه. برای مقاومت و ضد آب شدن لنج به چوب‌ها روغن کوسه می‌زنند. در این شهر کارگاه‌های فعال لنج سازی هست که می‌تونید برای دیدن این هنر بهشون سربزنید. هنگامی که به این روستای ساحلی می‌رویم علاوه بر تمام زیبایی‌های خود روستا و فرهنگ جالب مردمانش باید سری هم به کارگاه‌های لنج سازی بزنیم، حرفه ای که نسل به نسل و از پدر به پسر در این روستا گشته و هنوزم که هنوزه یکی از جالب‌ترین شغل‌های استان هرمزگان به شمار می‌رود. لنج‌ها قایق‌هایی هستند که به وسیله ابزار ساده‌ی چوبی با مهارت تمام ساخته می‌شوند و از قدیم باربری و صیادی به وسیله آن‌ها انجام می‌شده و نقش مهمی در امرار معاش مردم روستا داشته.

تنگه چاهکوه

بعد از طی ۹۵ کیلومتر به سمت غرب جزیره در نزدیکی روستای چاهکوه شرقی در بخش غربی ساحل شمالی پس از یک پیاده‌روی ربع ساعته این تنگه یا دره بسیار زیبا و شگفت انگیز واقع شده. برای دیدن از این دره بهتره روز رو در نظر بگیرید ورودیه کمی داره و حتما وضعیت اب و هوا رو چک کنید که بارونی نباشه. در زمان پیاده‌روی که دارید به درختان در مسیر دقت کنید چون در بین شاخ و برگ درختان پرنده‌های سبز رنگی دیده می‌شوند که به آن‌ها زنبورخوار می‌گویند. دلیل نامگذاری این شهر چاه‌هایی است که اهالی روستا در زمان‌های بسیار قدیم برای ذخیره‌ی آب باران در ابتدای دره حفر کرده ‌بودند. همچنین در طول دره اصلی و دره عمود بر آن شکاف باریکی دیده می‌شود که ظاهراً برای هدایت و انتقال آب دره‌ها به داخل چاه حفر شده. چاهکوه دره‌ای است به عمق ۱۰۰ متر که از فرسایش سنگ‌های رسوبی در دل کوه ایجاد شده و با حفره‌ها و دالان‌های عجیبِ خود شما را به شگفتی وا می‌دارد که البته خارج از وهم و ترس نیست. هنگامی که قدم در آنجا می‌گذارید با دیوارهای بلند و مسیری بزرگ و عریض روبرو خواهید شد اما چنانچه به سمت جنوب دره حرکت کنید مسیر دره باریک‌تر خواهد شد تا جایی که دیدن آسمان از بالای دیواره‌ها و حتی حرکت کردن در آن نیز دشوار خواهد بود. طرح‌ها و اشکالی که روی دیواره‌های این تنگه زیبا نقش بسته هر بیننده‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اشکالی که خیال انگیز و رویاگونه‌اند و مانند آثار هنری ارزشمندی شده‌اند که به دست هنرمند توانایی به وجود آمده‌اند. مخصوصا قسمت‌های مختلف آن به دلیل وجود لایه‌های مارن قرمز، سیلت و آهک رنگ های مختلفی دارند و قسمت‌های مختلف آن به دلیل جنسش اشکال مخصوص خود را گرفته‌اند. به نظر می‌رسد این دره و دره‌های مشابه اطراف آن مربوط به شکستگی های طاقدیس بزرگی باشند که بر ایجاد گنبد نمکی نمکدان هم نقش داشته. از ویژگی‌های دره که بگذریم در ابتدای دره شخصی حضور دارد به نام آقا احمد که مسئول حفاظت تنگه است. او در ابتدا با ما احوال پرسی گرمی داشت. از یکی از ۳ چاه آب شیرین ابتدای دره برای ما آب برداشت تا هم بنوشیم هم دست و صورت بشوریم. آقا احمد از جمله مردان مسئولیت‌پذیر جنوبه چون شما حتی ذره‌ای آشغال در تنگه نمی‌بینید.

بعد از برگشت به قشم و کمی استراحت بقیه روز رو تصمیم گرفتیم به تفریحات آبی بپردازیم. همسرم به غواصی پرداخت و من هم پاراسل سوار شدم که تجربه فوق العاده‌ای بود هم پرواز رو تجربه کردم هم افق دریا و گرد بودن زمین رو دیدم بسی لذت بخش بود. برای شام خوراک خرچنگ و دوپیازه میگو داشتیم. قسمت دوست‌داشتنی اقامت در قشم اینه که می‌تونید خرچنگ، کوسه، صدف، هشتپا و انواع ماهی بخورید. روز سوم از سفرمون هم به اتمام رسید. فردا روز پر کاری داریم چون قراره غار نمکی و چاه‌های تلا رو ببینیم و چون روز آخر اقامتمون تو قشمه فرداش رو میتونیم بریم به درگهان برای خرید‌های ارزونی که می‌شه اونجا داشت.

بندر لافت عروس بنادر ایران و بندر بادگیرها

صبح زود بیدار شدیم به سمت شمال غربی جزیره حرکت کردیم. حدودا بعد از ۶۰ کیلومتر رانندگی رسیدیم به منطقه لافت. اول داخل شهر لافت گشت زدیم و از منطقه و خونه‌های تاریخی و دیدنی لافت دیدن کردیم. عین یزد اکثر خونه‌ها بادگیر داشتند و تصور منو برای اینکه فقط تو شهرای کویری بادگیر می‌زنند عوض کرد. بافت روستا رو می‌شه به ۳ بخش مختلف تقسیم کرد: اول بافت قدیمی و اصلی، دوم ساخت و ساز‌های قسمت جنوب شرقی روستا، سوم ساخت و سازهای بخش شمالی. مردم لافت گویشی شبیه به فارسی و با لجهه بندری دارند و شغل اصلی آنها لنج‌سازی، کشاورزی و صیادی هستش.

چاه‌های تلا

این چاه‌ها در بخش جنوبی شهر لافت قرار دارند. اسم این چاه‌ها تل آو هست؛ در زبان محلی تل به معنی تپه و آو به معنی آب هست. امروزه حدودا ۵۰ عدد ازین چاه‌ها باقیمانده که هرکدام دارای شکل متفاوتی هست. طبق گفته مردم محلی این چاه‌ها ۳۶۶ تا بودند که مردم هر روز سال بتونند از یکی از این چاه‌ها آب برداشت کرده و مصرف کنند. آب این چاه‌ها با بارندگی های محلی تامین می‌شده. عمر این چاه‌ها به ۱۰۰ سال قبل تخمین زده شده. آب شیرین و زلال در سفره زیرزمینى و در سنگ شیست جریان داره که در گودى‌ها تا ۱۰ متر و در بلندى‌ها در عمق بیشترى به آب رسیده‌اند. نکته بسیار جالبی که در کنار این چاه‌ها مشاهده می‌کنیم این است که مردم این شهر این چاه‌ها را مقدس می‌دانند. درختان زیبایی که گویی سندی بر موجود بودن آب شیرین این چاه‌ها هستند، از دخیل اهالی پر شده اند. اهالی معتقدند که این درختان حافظ و نگهدارنده‌ی چاه‌ها هستند. آنان در زیر این درختان قربانی می‌دهند و بر شاخه‌هاى کهن‌ترین درخت با پارچه‌هاى سبز دخیل می‌بندند.

بعد از دیدن چاه‌های تلا با اینکه جزیره هنگام بهمون نزدیک‌تر بود ولی تصمیم بر این شد که رانندگی یک ساعته داشته باشیم به غارنمکی و از اونجا دیدن کنیم و شب رو در روستای شیب دراز بمونیم و فردا صبح زود برای دیدن دلفینا به جزیره هنگام بریم.

غارهای نمکی

در فاصله‌ی ۱۱۰ کیلومتری از شهر قشم واقع شده است و در بخش جنوب غربی این جزیره و در نزدیکی ساحل جنوبی جزیره قرار دارد تمام جاده برای رسیدن به غار آسفالت بود به جز چند کیلومتر آخرش.  البته باید بدونید که برای گشتن داخل غار نیازمند کفش، لباس و چراغ قوه هستین. در گنبد نمکی قشم پدیده‌های انحلالی سطحی و عمقی زیادی وجود دارد. شکل کلى غار نمکدان قشم به‌صورت یک کمان کاملاً خمیده است. طولانی‌ترین غار این مجموعه با طول ۶۴۰۰ متری‌اش تونسته به عنوان یکی از طولانی‌ترین غارهای نمکی جهان شناخته‌ بشه. درون غار به ویژه در اعماق آن، تاریکه و برای مشاهده استلاکتیت و استلاکمیت‌‌های بلورین نمک نیاز به چراغ قوه پرنور هست. سقف رو قندیل‌های بلورین در اشکال مختلف پوشش دادند که منظره‌ای زیبا را به وجود آورده. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده سن نمک‌های این غار بیش‌تر از ۵۷۰ میلیون سال تخمین زده ‌شده. در خصوص شکل‌گیری این نمک‌ها باید گفت که در ابتدا نمک‌ها به‌صورت تک‌لایه در زیر زمین بودند و با گذشت زمان به‌سطح‌های بالاتر راه یافتند. چون وزن آنها از وزن سنگ‌های اطرافشون کمتر بوده و تو منطقه بارندگی زیادی نبوده که نمک‌ها رو حل کنه سنگ‌ها را کنار زدند و به‌بخش‌های بالایی زمین رسید‌ند. این غار داراى چندین تالار بزرگ و کوچک است که اولین تالار آن در فاصله ۶۷۰ مترى ورودى آن قرار دارد. از دل کوه نمکدان یک جریان آب زیر زمینی دائمی می‌جوشد که راه را به خارج می‌گشاید. این غار بین غارها دسترسی راحت‌تری دارد. تنفس در داخل غار نمکدان قشم می‌تواند به بهبود بیماران مبتلا به آسم و ناراحتی‌های تنفسی کمک کند.

واقعا بعد از دیدن غارهای نمکی احساس میکنم خیلی بهتر و راحت‌تر میتونم نفس بکشم که به گفته راهنمامون به خاطر اون ویژگی درمانی نمک‌های این غار بوده. و بالاخره آخرین مقصد گردشگریمون در قشم جزیره هنگام. ابتدا رفتیم به روستای شیب دراز؛ صبح از همون جا سوار قایق موتوری شدیم و به سمت جزیره حرکت کردیم. بعد یه ربع قایق‌سواری تونستیم دسته‌های دلفین‌ها از دور ببینیم و به سمتشون رفتیم و این انتظار طولی نکشید و بینی بطری‌های دوست داشتنی از نزدیک دیدیم. به گفته‌ قایقران‌مون دلفین‌ها برای زادآوری به آب‌های گرم خلیج فارس می‌آیند و عمدتا پس از فرودین به دریای عمان و اقیانوس برمی‌گردنند.

روستای شیب دراز

یکی از روستاهایی که در جزیره قشم برای خود اسمی در کرده، روستای شیب دراز بوده، روستایی که بیشترین دلیل معروفیتش نه ساحل زیبایش است و نه آثار تاریخیش. بلکه این روستا را لاکپشت‌های پوزه عقابی و ناتوران خمیس (نگه‌دارندگان لاکپشت) معروف کرده‌اند. چندین سال قبل دکتر بیژن دره‌شوی همت کرد تا از لاک پشت‌های منطقه حفاظت کنه. طی تلاش‌ها و سختی‌هایی که کشید از حدود سال ۸۱ تعدادی از جوانان روستا متعاقد شدند که از تخم لاک پشت‌هایی که در این منطقه تخم گذاری می‌کردند محافظت کنند و خود را ناتوران خمیس نامیدند. وقتی به این روستا که در ۵۲ کیلومتری شهر قشم واقع شده می‌رویم، برخلاف بیشتر قسمت های قشم به جای ساحل‌های سنگی به ساحلی شنی بر می‌خوریم که همین امر باعث شده لاک‌پشت‌ها برای تخم‌گذاری به این ساحل بی‌آیند. شاید زمانی که جوانان روستا دست به کار محافظت از این حیوانات زدند فکر نمی‌کردند که می‌تواند برای روستا مفید بوده باشد. امروز به خاطر گردشگران فراوانی که به این روستا می‌آیند، باعث شده مشاغل جدید در روستا شکل بگیرد.

جزیره هنگام

این جزیره که در جنوب شرقی جزیره‌ی قشم و در فاصله‌ی دو کیلومتری از آن قرار دارد از خاص‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی قشم است. از طریق اسکله شیب دراز یا کندالو با قایق‌هایی که همه روزه در مسیر هنگام – قشم تردد دارند می‌تونید به این جزیره بروید. در مسیر رسیدن به جزیره از دیدن انواع ماهی رنگی و دلفین لذت ببرید. مساحت این جزیره حدود ۳۴ کیلومتر مربع و شکل آن شبیه به یک مخروط ناقص است. جزیره‌ی هنگام هم دارای ساحل شنی و هم دارای ساحل صخره‌ای است. قسمت‌هایی از ساحل نیز به دلیل وجود نوعی کانی در ماسه‌ها درخشان به نظر می‌رسد که به ساحل نقره‌ای معروف است. با فرارسیدن شب نیز به دلیل وجود فیتوپلانکتون‌های دریایی که از خود نور ساطع می‌کنند ساحل به رنگ آبی درخشان دیده می‌شود البته این دیده شدن اصلا واضح نیست و فقط در زمان برخورد آب با خودتون شاید کمی آبی شدن رو ببینید و احتمالا حساسیت دوربین عکاسی بتونه این صحنه رو ضبط کنه. حضور دلفین‌ها در ساحل نوعی آهوی خاص و زیبا به نام جبیر و خاردم مصری که خزنده‌ای از خانواده سوسمارهاست نیز نمایانگر حیات وحش فوق‌العاده‌ی این جزیره است. اولین مزرعه‌ی پرورش کروکودیل در ایران به نام «پارک کروکودیل نوپک»  نیز در این جزیره ساخته شده است که با پرداخت هزینه ورودی تقریبی ۲۰ الی ۲۵ تومان می‌توانید بازدید کنید. از غذاهای خاص جزیره مثل ماهی مرکب، سمبوسه‌میگو که خیلی خوشمزه هستند اشاره کنم این غذاها را می‌تونین در بازارچه محلی اونجا تهیه کنید. توی این بازارچه شما می‌تونین انواع صنایع دستی که با صدف درست می‌کنن رو از زنان محلی که لباس‌های جنوبی و روبنده دارن تهیه کنین و همینطور اگه دوست‌داشته باشین بدین براتون نقش حنا بزنن. در جزیره هنگام والبته در جزیره قشم درختی دیده می‌شود که به درخت لور معروف است این درخت همیشه سبز ریشه هایی هوایی دارد.

برگشتیم به شیب دراز و بعد از اون هم با خداحافظی و جمع کردن وسایل از اقامتگاه‌هی که تو شیب دراز داشتیم سفرمون رو تفریبا به انتها رسوندیم. رفتیم به درگهان که در ۴۵ کیلومتری و در قسمت شرقی روستای شیب دراز واقع شده. این شهر تجاری از زمان‌های دور به عنوان مرکز تجاری جزیره قشم قلمداد می‌شده. شهر تجاری درگهان به علت شرایط جغرافیایی و قرارگرفتن در نزدیکی خلیج و کشورهای حومه خلیج فارس تونسته از سایر مناطق آزاد کشور موفق‌تر عمل کنه. بازارهای متنوع بسیاری را در شهر درگهان می‌تونیم مشاهده کنیم. بازارهایی که با کالاهای خوب اما ارزان قیمت‌تر از همه جا؛ سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. تقریبا ظهر با شناور به بندر عباس رفتیم و از جزیره قشم خداحفظی کردیم برای ما که سفر خاطره‌ای شد امیدوارم از خوندن خاطرات ما استفاده برده باشید اگه شما  هم به قشم سفر کردید خوشحال می‌شیم برامون نظرتونو راجب جزیره اینجا به اشتراک بزارید.